Tokom ove sedmice, na brani crvenog mulja, završeni su radovi na produženju postojećeg plastičnog pontonskog cjevovoda za dodatnih 300 metara. Time su stvoreni uslovi za eksploataciju brane crvenim muljem na više od dvije trećine jezera, s obzirom da je prošle godine urađeno 750 metara cjevovoda za transport crvenog mulja u druge dijelove akumulacije u odnosu na krunu brane.
Prema riječima direktora Sektora proizvodnje glinice, diplomiranog inženjera tehnologije Rajka Aleksića, ovo je veoma značajan posao za rad fabrike, prije svega u funkcionisanju procesa proizvodnje, jer omogućuje kontrolisano odlaganje i distribuciju mulja, te pravilno punjavanje deponije.
– Na ovaj način smo stvorili uslove u pogledu sigurnosti rada fabrike za određeni naredni period kad je u pitanju deponovanje čvrste faze – kazuje Aleksić, podsjećajući da je ranije, prilikom taloženja mulja u prostor jezera, voda nepovoljno zauzimala radni prostor akumulacije.
Tragajući za rješenjem ravnomjernog transporta crvenog mulja u deponiju brane, čelni ljudi Sektora proizvodnje glinice – Rajko Aleksić, Mile Tomić i Vojin Mirić, te pogona Priprema rastvora Igor Pejić i Slobodan Lazarević, ranije su riješili problem tečne faze, procesom neutralizacije i prečišćavanjem vode, čime se, kako kažu, stvorio slobodan prostor za čvrstu fazu, a da se nije mijenjao nivo na samoj brani.
Zbog toga je pokrenuta ideja da se krene u projekat postavljanja plastičnih pontonskih cjevovoda na brani, čime bi se otpadni mulj transportovao i odlagao u dijelove brane koje nije popunjavala čvrsta faza. Ovaj projekat je podržan od strane menadžmenta kompanije, koji je ugovorio radove sa izvođačem, firmom „Graditelj“ iz Novog Sada i glavnim projektantom Maksimom Jovanovićem, građevinskim inženjerom, koji je na brani crvenog mulja ove fabrike prisutan od 1972. godine.
– Sada smo u situaciji da imamo 1.050 metara plastičnog pontonskog cjevovoda, što stvara uslove za eksploataciju jezera na više od dvije trećine njegovog prostora – naglašava Aleksić, dodajući da ovakvo rješenje omogućuje punjavanje brane u svakoj tački jezera, do koje naravno dosežu pontonski cjevovodi.
Navodeći da količine otpadnog mulja zavise od kapaciteta proizvodnje, u Sektoru proizvodnja glinice pojašnjavaju da, u prosjeku, imaju 1,2 tone crvenog mulja po toni proizvedenog tehnološkog rezultata. Da se nastavilo punjavanje akumulacije brane na način kako je to ranije rađeno, prije puštanja u eksploataciju pontonskog cjevovoda, vrlo brzo bi se došlo u problem u procesu rada fabrike.
U Sektoru proizvodnja glinice kažu da je ova etapa radova na produženju pontonskog cjevovoda urađena u rekordnom vremenu, za nepunih sedam dana, navodeći iskustva stečena prošle godine kada se krenulo sa ovim projektom.
Zamjenik direktora Sektora proizvodnja glinice, diplomirani inženjer tehnologije Mile Tomić, kaže da je zajedničkom idejom i djelovanjem tehničkih lica fabrike i firme „Graditelj“, došlo do određenih prednosti kod realizacije ove faze projekta u odnosu na prošlogodišnji dio radova, prije svega u pogledu operativnosti i bolje manipulacije pontonskog cjevovoda, odnosno iskorišćenosti ukupne površine deponije crvenog mulja.
Takođe, formiran je i poseban tim od 10 tehničkih lica koji će se baviti poslovima opsluživanja i održavanja pontonskog cjevovoda i plovila (čamca) na odlagalištu crvenog mulja. U narednom periodu imamo mogućnost produženja cjevovoda još oko 250 metara, navode u Sektoru proizvodnja glinice.
Kompanija „Alumina“ tokom prošle i ove godine u realizaciju projekta postavljanja plastičnih pontonskih cjevovoda na brani crvenog mulja investirala je više od 400.000 evra.
/infobirac.net/Bilten Alumine
/E.B.